Co÷peratief leren

Structureel Co÷peratief Leren is tegemoet komen aan natuurlijke behoefte van
kinderen: Praten & doen, actief en betrokken.
De Regenboog zet daar actief op in.
 
Waarom co÷peratief leren?
  • Leerlingen leren samenwerken
  • Leerlingen houden rekening met verschillen tussen leerlingen
  • Leerlingen leren elkaar respecteren
  • Leerlingen leren vooral actief leren met elkaar d.m.v werkvormen

Samenwerkend leren of groepswerk?
Groepswerk is niet hetzelfde als Structureel Co÷peratief leren.
Bij Structureel Co÷peratief Leren, in tegenstelling tot groepswerk, zien we
de volgende kenmerken: de leerkracht regelt hoe de kinderen overleggen in
plaats van dat ze overleggen. Het samenwerken heeft tot doel dat kinderen leren!
 
Structureel Co÷peratief Leren kent 4 belangrijke kenmerken:
  • Gelijke Deelname
  • Individuele aanspreekbaarheid
  • Positieve wederzijdse afhankelijkheid
  • Simultane actie
 
Hoe pakken we dat aan?
  • Met wie is er samenwerking?
    • Soms in de gehele groep
    • Soms in teams van vier leerlingen
    • Soms in tweetallen
  • Wanneer samenwerken?
    • Soms ÚÚn keer per dag
    • Soms enkele malen per dag
    • Soms enkele malen per week
 
Een kleine 100 structuren, verdeeld over 6 domeinen
  • Klasbouwers
  • TeamBouwers
  • Communicatievaardigheden
  • Informatie-uitwisseling
  • Denkvaardigheden
  • Communicatievaardigheden
We hanteren afspraken over:
  • Tafelteams, groepjes van vier leerlingen genummerde plaatsen
  • StilteTeken, om acties te onderbreken
  • Stemvolumes, BinnenStem, Fluisterstem
  • Wie begint? Beurtwissel